Köpvillkor - BatteriGiganten AB

Laddar...

1. Köp

Batterigiganten reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser, detta gäller innan ni mottagit orderbekräftelse.. 
Batterigiganten reserverar oss även för att de produktbilder som visas på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten, det kan röra sig om t e x färg eller märkning.
Om du inte mottager någon orderbekräftelse efter att du lagt din order ber vi dig att kontakta våran kundservice för att bekräfta att din order mottagits.
Samtliga produkter i Batterigigantens sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges.
För att din beställning skall godkännas skall du vara minst 18 år. 


2. Pris

Alla priser är inklusive moms.
Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras om felet är uppenbart.

3. Leveranser - Leveranstid


Leveranstid
Normalt skickas lagervaror inom 1-4 dagar från vårt lager i Strömstad. Detta gäller lagervaror som betalas med kort eller faktura. För dessa varor är leveranstiden 1 - 10 dagar.
Produkter som inte finns på vårt lager, "Ej i lager" men som finns lagerfört hos våran leverantör har en längre leveranstid. Varor som inte finns på vårt lager och inte heller på våran leverantörs kan variera kraftigt i leveranstid.
 

Mypack Collect / Bring Ombud / Packet i brevlådan / DPD
Väger din beställning mer än 2 kg så skickas den som MyPack Collect och finns tillgängligt på ditt utlämningsställe 1- 5 dagar efter det skickats.
Om du angett ditt mobilnummer vid beställningen får du automatiskt en avisering via SMS när ditt paket finns klart för avhämtning.

Transportrisken
Vi står för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. 

För företag gäller köplagen och vi skickar Ex works, dvs kunden tar över transportrisken när transportören har bekräftat mottagandet av varan.

Ej utlösta order
Er order är hos ombudet i 14 dagar. Om det inte hämtas ut skickas det tillbaka till oss och vi är tvungna att debitera er 350 kr för våra kostnader oberoende om vi skall skicka ut det igen.

Utanför Sverige
Leverans med MyPack Collect kan göras inom hela EU.

4. Betalningsalternativ


Avgifter

Avgift för frakt och eventuellt betalningsavgifter tillkommer. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer vid beställning inom Sverige. Vid leverans utanför Sverige tillkommer tullavgifter.

Kortbetalning (VISA/Mastercard)
Privatkunder kan använda kortbetalning via Bambora Checkout, företagskunder använder Faktura för bedrift via företagskassan. Samtliga externa parter uppfyller kraven för PCI DSS.
Vi innehar SSL-certifikat, vilket innebär att all information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs. mycket säkra.

Faktura för privatkund
Vi erbjuder fakturabetalning via Walley med betalningsvillkor 14 dagar. Leverans mot faktura sker enbart till deres epost adress . Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Högsta kreditgränsen som medges är 50 000 kr.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Om det sker så skickas en kopia av kreditupplysningen till dig per post.
Vid försenad betalning utgår en påminnelseavgift med 50 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Walley. Läs mer om Walley Faktura 

Faktura för företag
Vill du handla för ett företag, kan du välja normal kreditfaktura i kassan.
Fakturan skickas till er e-post i PDF format eller PPOL via organisasjonsnummer, tänk på att kolla er skräppost om ni inte ser fakturan, hittar ni inte den så kontakta oss.

Återbetalningar
En eventuell återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står konsumenten för med undantag för reklamationer. Återbetalning sker inom 14 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.


5. Ångerrätt och öppet köp i 45 dagar.

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)  har du som konsument (privatperson) 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning. Vi vill att du ska vara nöjd, därför erbjuder vi privatkunder totalt 45 dagars öppet köp. Detta under förutsättning att varan är i väsentligt oförändrat skick. För många av våra produkter (batterier) gäller även att förpackningen inte är bruten, eftersom batterierna då påbörjar sin livscykel. Laddarna får man försiktigt undersöka och prova.

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.
Detta skall göras till vår kundservice via e-mail, kundservice@batterigiganten.se
Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Batterigiganten oskadd.
Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Batterigiganten rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.
Därav rekommenderar vi att alltid returnera produkter kompletta i kartong och i nyskick.
Batterigiganten kommer ej lösa ut paket mot postförskott.
Vi rekommenderar därför att du kontaktar oss i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.

Adress för retur är:
Batterigiganten AB
Box 59
452 22 Strömstad

Ångerblankett ska bifogas vid ångrat köp: Ladda ner vår ångerblankett  Se även konsumentverkets ångerblankett här (PDF)

Observera att företag inte har någon ångerrätt.


6. Reklamation


Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Batterigiganten tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig ett års garanti på samtliga produkter.
Skulle någon ursprunglig skada eller defekt finnas på din produkt så skall det anmälas så snart det har upptäcktes eller borde ha upptäckts.
Att anmäla ett fel inom två månader anses som skäligt.


BatteriGiganten besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.
Konsumenten har möjlighet att ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, t e x bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader, och liknande.
En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. Vid giltigt returärende betalar Batterigiganten returfrakten.

Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.
Vid eventuell tvist så skall antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) o Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se
Box 174, 10123 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr

 

7. Miljöansvar

Skicka ett mail till kundservice@batterigiganten.se där du meddelar ditt ordernummer på din nya beställning samt att du tänker skicka en ”Elskrot-produkt” till oss. Tänk på att använda batterier skall lämnas till särskilt angivna platser av din kommun.


8. Sekretess och säkerhet personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala med faktura måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

BatteriGiganten kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår Kundservice.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundservice.


9. Garanti

BatteriGiganten säljer alla produkter med ett års garanti. Fabriksgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. Visar det sig inte vara ett garantifel utan ett handhavandefel t e x. så kommer kunden bli debiterad en undersökningsavgift på 500SEK. Din faktura/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta följer med försändelsen. Förvara detta väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

 

10. Skydd av personuppgifter (PUL)

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den felaktigt eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.